torsdag 25 januari 2018

Kladdkakemuffins med fyllning

Ida är inne i en riktig laga-mat-och-baka-period just nu. Vi har så mysigt i köket och hon är så duktig och duktigare blir hon. Hon har lagat flera middagar och även bakat smarrigheter. Dessa urgoda kladdkakemuffins gjorde hon i helgen som var. Kanske något för er nu till helgen? För nu är det nära till helg....

Kladdkakerecept kan man aldrig få för många av eller göra för ofta. Det är ju så gott och dessa är inget undantag.


Kladdkakemuffins med fyllning

Kladdkakemuffins

100 g smör
2 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl

Smält smöret, låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner det i äggblandningen tillsammans med det smälta smöret.
Rör till en slät smet.
Klicka smeten i mazarinformar, antingen av aluminium eller allra helst papper.
Fyll formarna till ungefär hälften.
Grädda i 10-12 min i 200 grader.

Fyllning

50 g smör
1 tsk vetemjöl
2 msk socker
2 tsk kakao
0,5 dl mjölk
0,5 dl vispgrädde

Smält smöret i en kastrull. 
Tillsätt mjöl, socker och kakao. Rör om till en slät smet.
Häll i mjölk och grädde och koka ihop tills det tjocknar, ca 5 min, och låt det svalna något.
Häll det sedan i formarna över de kalla(svala) kakorna (inte så det täcker hela kakan utan lämna en liten kant runt om).

Det var lite svårt att fylla formarna så det hjälpte jag Ida med, men jag var inte speciellt duktig för jag fyllde dem en aning för mycket. Dessutom tycker jag att de blir godare med pappersformar istället för aluminiumformar, men vi hade inga hemma. Vet inte varför det är så men det måste ju vara något med hur värmen leds och fördelas i de olika materialen. Eller har ni nån bättre teori?

Kom ihåg att inte ha inne dem för länge i ugnen för de ska ju vara lite kladdiga. Torra kladdkakor vill man inte ha och ofta stelnar de till lite extra när de svalnat.


Direkt efter jobbet åkte jag och helghandlade på Kvantum och det tog lite längre tid än planerat så det blev stressigt att hinna hämta upp Ida efter hennes träning. Mycket snö, dåligt plogade vägar och många bilar på väg till hockeyn gjorde inte att det gick snabbare för mig. Fem minuter sen var jag dock på plats, Ida hade hunnit bli lite orolig var vi höll hus eftersom vi alltid är i god tid.

Se'n åkte vi hem och möttes av en stooor plogkarm, som så ofta förr, så det var bara att bära alla matpåsar över snökarmen och in. Se'n skjutsade jag Olivia till hockeyn och försökte förtränga all snö på gården och att Leif jobbar sent. Eftersom det inte gick att köra in bilen på uppfarten parkerade jag den en bit bort på en parkering och gick sen hem och fixade middag. Bättre sent än aldrig.....

När jag sitter i soffan o tycker lite synd om mig själv och försöker fundera på hur jag ska få bort all tung snö ser jag att grannen kommer med sin snöslunga och tar bort vår plogkarm. Vilken hjälte! Han tycker nog synd om oss, för vi får mest snö av alla på hela gatan på grund av plogbilens kör-rutt 😡

Nu har jag fått skriva av mig lite så nu känns det bättre och jag ska ta en kopp te och tänka på roliga saker istället, som att det är fredag i morgon. Lovely!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar