onsdag 31 januari 2018

Marinerad fläskytterfilé helstekt på låg värme

Ni har kanske märkt att jag har haft mycket att göra de senaste dagarna? Jag har inte hunnit vara in på bloggen en enda minut, men nu vänder det och det börjar lugna ner sig en aning.

Den här goda midda'n åt vi i söndags och hela familjen älskade maten så det här lär vi göra snart igen. Olivia som aldrig brukar tycka om fläskkött öste beröm över maten. Så himla kul!


Marinerad fläskytterfilé helstekt på låg värme

1 kg fläskytterfilé
Marinad
0,5 dl olivolja
2 msk balsamvinäger
1 msk soja
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 krm peppar

Putsa köttet. Blanda alla ingredienser till marinaden i en påse.
Lägg ner köttet i påsen och låt marinera i kylskåpet några timmar, gärna över natten.
Bryn filén runt om i het panna, så att den får färg.
Lägg köttet i en ugnsform. Stick in en ugnstermometer och ställ in i ugnen i ca 100 grader.
Tillaga köttet till en innertemperatur på ca 70 grader.
Ta ut köttet och låt vila i ca 5 minuter innan det skivas upp och serveras till goda tillbehör.

Jag har ju redan tidigare hyllat att tillaga hela köttbitar på låg temperatur i ugnen och den här gången blev det lika gott som vanligt.

Det är inte så himla viktigt vilken temperatur man har ugnen på, det viktiga är att använda en stektermometer så att du får korrekt innertemperatur. Jag började på 90 grader men se'n blev det lite bråttom att få maten klar innan Isaks träning så då höjde jag till 125 grader. Anpassa efter hur mycket tid du har.

Vi åt ugnsrostad potatis o sötpotatis, sallad och en god lchf-rödvinssås (recept kommer).

Jag funderar på att marinera en fläskytterfilé och se'n frysa ner den med marinaden. Det vore ju så himla smidigt att bara ta upp den på morgonen och se'n slänga in den i ugnen inför middagen. Då är halva jobbet gjort redan innan. Smart, va?


Nu sitter jag äntligen i min älskade soffa med en kopp te och slötittar på tv:n. För första gången den här veckan. Jag behöver verkligen den här stunden av lugn o ro på kvällen för att varva ner, må bra och tanka energi. Tur att inte alla veckor ser ut så här och tur att det är roliga saker jag har haft fullt upp med, både på jobbet och privat.

Det har varit så mycket den här veckan så jag är helt dagvill och har flera gånger kommit på mig själv med att tro att det är torsdag idag, men det är det ju inte.....men snart. Imorgon är det torsdag på riktigt och se'n är det inte långt kvar till fredagkvällen. Lovely! Jag ska även försöka sluta lite tidigare på fredag, eftersom det har varit så himla mycket den här veckan så behöver jag några timmar längre helg.

Ha ett underbart slut på denna onsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar