tisdag 4 juli 2017

Skattjakt på 10årskalas

Regnet vräker ner utanför fönstret och jag är så nöjd att vi bokade om Idas kompiskalas med kort varsel. Första planen var att vi skulle ha det i kväll men på lördageftermiddag bokade vi om till söndagkväll istället och trots kort framförhållning så kunde alla utom en kompis komma. Så lyckat både med vädret och att så många kunde komma.

I strålande solsken bjöd vi på grillade hamburgare, tårta och glass ute på altanen. Vi började med maten och när den var klar blev det skattjakt i mobilerna innan vi fortsatte med sötsakerna.

Ida (och jag) älskar stjärnor så gissa om vi älskar dessa tallrikar.
Paketöppning! Hon fick otroligt många fina saker och var en riktigt nöjd tjej.


Mobilskattjakten hade jag köpt på grapevine.nu, jag sökte efter roliga saker att göra på ett 10årskalas och hittade den sidan som hade en massa roligt. Mobilskattjakten som vi bestämde oss för gick ut på att jag som arrangör placerar ut 10 kartnålar i närområdet på kartan i mobilen och sen ska de olika lagen hitta de olika platserna där de ska svara på frågor. När de har svarat rätt får de veta nästa plats osv.

Till skattjakten, med kartor och frågor, användes en mobilapp som de hade förberett genom att ladda ner innan kalaset. Men de var alltså tvungen att gå fysiskt till de olika platserna som pekades ut i mobilen. Här kan ni läsa mer om mobilskattjakten.

De flesta tyckte att det var en jätterolig idé, ett lag hade lite problem med kartan från början och en tappade sugen innan de var klara. Men övriga sprang på som bara den mellan de olika platserna och svarade på frågor.

Perfekt att de fick röra sig lite innan de skulle äta ännu mer. Det blev en halvtimmes promenad ungefär för de olika lagen innan de hade hittat alla platser och svarat på alla frågor.

Skatten, målet, var chokladguldpengar.
Smarrig tårta som gick åt i ett nafs igen.

Efter skattjakten blev det tårta o glass och än en gång gjorde jag den enkla och goda marängtårtan med chokladkräm och jordgubbar. Och än en gång gick den åt. Det är tredje gången inom två veckor som jag gör den tårtan. Undra om det räcker nu eller om jag ska göra den till Idas släktkalas på fredag också.

Ida var supernöjd med sitt kalas, med vädret, med kompisarna, med presenterna, med skattjakten och hade så roligt i drygt två timmar. Men vi glömde en sak. Så typiskt mig! Jag hade gjort i ordning godispåsar till kompisarna som de skulle få med sig när de gick hem. Men alla påsar ligger kvar hemma hos oss. Så himla irriterande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar