lördag 22 juli 2017

Blåbärs- och limetårta

Lördagmorgon och dags för ett tårttips, eller hur? Jag brukar alltid ha jordgubbar på min födelsedag mitt i varmaste juli. Men i år fanns det bara dyra och tråkiga jordgubbar i affären och inga i vårt trädgårdsland så då skippade jag jordgubbar till förmån för svenska blåbär som jag hade i frysen.


Blåbärs- och limetårta


Tårtbotten

4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk vatten, ljummet (1,2 dl)

Vispa ägg och socker poröst.
Rör ner mjölet blandat med bakpulver växelvis med vattnet.
Grädda längst ner i 175°. (Det har tagit allt från 30 min upp till 1 timme)

Blåbärsmousse

200 gram blåbär
0,5 dl gelésocker
50 g cream cheese
2 dl vispgrädde

Koka upp blåbären och mosa dem med en ballongvisp.
Rör i gelésockret och sjud tills det löst sig (30 sekunder till en minut).
Låt svalna.
Rör ner cream cheesen i blåbärsblandningen.
Vispa grädden och rör ned blåbärsblandningen i grädden.
Låt stå i kylen ett tag innan användning.

Limegrädde

2 dl grädde
1 dl lime curd

Vispa grädden.
Rör lime curd så den blir lite mjukare och blanda sedan ner i grädden.

Montering

tårtbotten
blåbärsmousse
limegrädde
3 dl grädde
blåbär

Dela tårtbotten i tre delar.
Lägg en tårtbotten på ett tårtfat, bred på blåbärsmosse.
Lägg på ytterligare en tårtbotten, bred på limegrädde.
Lägg på sista tårtbotten.
Låt vila i kyl under natten.
Bred vispad grädde runt hela tårtan och garnera med blåbär.

En god och fräsch spontan-tårta som blev riktigt bra. Tänk på att limegrädden får mer limesmak efter en natt i kylskåp så ta inte för mycket lime curd för den smaken tar lätt över.

Tårtan blir bäst, tycker jag, om man monterar den kvällen innan den ska ätas men jag väntar med grädden och garneringen till samma dag som servering.

Ett lager blåbärsmosse på första tårtbotten
En till botten och sedan limegrädde.
En massa grädde runt hela tårtan och ett blåbärsberg överst.

Efter några dagar med en förkylning i kroppen, känner jag mig, peppar peppar, lite bättre i dag och hoppas jag orkar lite mer än jag gjort de senaste dagarna.  Jag har jobb att göra både i köket och i tvättstugan - som vanligt - och tänkte ta tag i det redan nu innan orken försvinner. 

Se'n har jag även planer på att fixa lite i trädgårdslanden - för det behövs! Efter alla dagar med regn har det växt nå otroligt och framför allt ogräset har växt. Det är inte min favorit-sysselsättning men det måste ju göras så det är väl bara att dra på sig trädgårdshandskarna och göra en insats.

Vad har ni för lördagsplaner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar