måndag 27 juli 2015

Kanelkrans

Till min födelsedag var jag lite i valet och kvalet om jag skulle baka bullar eller inte. När jag sen såg en smarrig vaniljkrans på Instagram bestämde jag mig för att göra en kanelkrans (eftersom jag tycker bättre om kanelbullar än vaniljbullar). Det går ju så fort när man bakar en stor bulle istället för flera små, både vid utbakningen och gräddningen sparar man tid.


Kanelkrans
Deg
125 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 tsk salt
1 dl socker
1-2 tsk stött kardemumma
ca 14 dl vetemjöl
Fyllning
100 gsmör
2 msk kanel
1 dl socker
Ev. garnering
florsocker
vatten

Deg
Smält smöret i en kastrull. Häll sedan i mjölken och låt det bli fingervarmt.
Smula ner jästen i en bunke och häll på degspadet. Rör om så att jästen löser upp sig.
Blanda i salt, socker och kardemumma.
Tillsätt vetemjölet lite åt gången tills du får en smidig deg. 
Låt degen jäsa under bakduk i ca 30-40 minuter till dubbel storlek.
Fyllning
Blanda ihop allt till fyllningen.
Knåda degen på mjölat bakbord och kavla ut den till en rektangel som är ca 1 cm tjock.


Bred på smörblandningen på degplattan. 
Rulla ihop till en rulle.
Dela rullen med en kniv på längden men låt de sitta ihop högst upp.


Tvinna/fläta degbitarna så att fyllningen hela tiden hamnar utåt.


Skär loss biten du lät sitta ihop och tvinna ev. den sista biten också. 
Gör sedan en ring av den och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper.


Låt jäsa 20-30 minuter under bakduk.
Pensla ovansidan av kransen med smält smör och strö på ännu mer kanel och socker. 
Grädda sedan i mitten av ugnen i 175 grader i ca 30-35 minuter.
Låt sedan kransen svalna på galler under bakduk. 
Garnering
Vid servering: Blanda ihop florsocker och vatten tills den får en tjock rinnig konsistens. Droppa/häll på kransen för att den ska bli lite finare.


Eftersom vi inte skulle bli så många på mitt kalas (det har ju varit en hel del kalas den här våren och sommaren) så frös jag ner stora delar av kransen. Florsockergarneringen ringlar jag då på när det väl är dags att äta bulla, dvs jag fryser utan den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar