lördag 25 juli 2015

Cornflakespaj med rabarber

Här skruvas det Ikea-skåp så det står härliga till. Ja inte av mig då för jag skurar för fullt. Så fort ett skåp flyttas ska väggar, tak och golv torkas och sen ska det nya skåpet torkas innan det ställs på plats. Men snart står alla skåp där de ska och det roliga kan börja. Det roligaste kommer att bli att fylla mitt nya vitrinskåp med en massa fina glas, skålar och fat.

Med en rabarberdjungel i trädgården är det självklart att det finns rabarberpaj på alla sommarkalas. Och lika självklart är det att jag måste variera pajerna lite, nu senaste blev det en variant med corn flakes.


Cornflakespaj med rabarber
7,5 dl rabarber
0,75-1 dl socker
0,75 msk potatismjöl
Smulpaj
125 g smör
5 dl cornflakes smulas
1,5 dl vetemjöl
0,75 dl socker

Lägg rabarbern i botten av en ugnsform.
Blanda socker och potatismjöl och strö det över rabarbern.
Smält smöret.
Smula cornflakes med handen ner i en bunke.
Blanda vetemjöl och socker med cornflakes.
Häll det smälta smöret i blandningen och rör om.
Lägg cornflaksenröran ovanpå rabarbern i formen.
Grädda i 225 grader i ca 20 min. 

Isak tyckte den var lite hård, men jag tror andra skulle kalla den krispig. Jag hade den mindre mängden socker till rabarbern och jag tyckte pajen var lite väl sur så nästa gång provar jag med mer socker.

Om den ska vara mjölkfri är det bara att byta ut smöret mot mjölkfritt margarin. Den borde bli god och vara enkel att göra glutefri också, se till att de corn flakes du använder är glutenfria och använd en glutenfri mjölmix eller kanske det glutenfria havremjölet som finns nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar