söndag 3 maj 2015

Krämig fläskfilégryta med soltorkad tomat

God morgon! 
Sista dagen på den här långhelgen är nu här och även i dag är att-göra-listan välfylld med kalas, mat-och-fikaplanering och pappersarbete. Så det är väl lika bra att köra igång genast men först tänkte jag ge er fredagens middag som jag fixade i all hast med en fläskytterfilé som jag åkte förbi affären och handlade precis innan midda'n. Färsk fläskytterfilé har hjälpt oss många gånger när tiden är knapp och inspirationen är bortblåst.


Krämig fläskfilégryta med soltorkad tomat
800 g fläskfilé eller fläskytterfilé
0,5 purjolök
1 rågad dl strimlade soltorkade tomater
1,5 msk fond
50 g philadelphiaost
1,5 dl grädde
1,5 dl crème fraiche
0,5 msk soja

Skär filén i skivor och stek den i omgångar i smör tills den får fin färg, salta och peppra. 
(För mycket kött i pannan gör att köttet kokar istället för att brynas). 
Ta bort köttet ur pannan och stek löken mjuk. 
Tillsätt kött och soltorkad tomat. 
Häll på fond, ost, grädde, crème fraiche och soja. 
Låt puttra ihop en stund och smaka av med salt och peppar.

En gryta med vanlig smak, av fond och soja, som gå hem hos de flesta. Jag försökte piffa till den med lite soltorkade tomater som jag nu har köpt en stor burk av. Så gott att tillsätta i grytor, pastasallader och röror. Jag ser alltid till att ha en burk i kylen och till sommaren har jag alltid en stor burk för av någon anledning går det åt mer soltorkade tomater på sommaren.


Nej, nu ska jag kicka igång den här dagen med lite frukost, hör av mig lite senare med bilder från allt gott vi åt på gårdagens 80-årskalas. Ha en bra söndag så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar