torsdag 14 maj 2015

Varma räkor

10 timmars sömn!
Ja, det är vad jag har fixat i natt. Inte undra på att jag kände mig trött igår, jag låg nog lite minus på sömnkontot. Nu känner jag mig mycket piggare och gladare. Några timmar hemma i pyjamasbyxor gör nog det här till bästa dagen på länge. Sen i eftermiddag är det dags för årets första fotbollsmatch ute för Isak. Jag älskar att vara på hans fotbollsmatcher, synd bara att det är sånt skitväder ute.

Jag kom på att jag har fler recept som jag har glömt att ge er. Den här förrätten hade Leif fixat en fredag när jag kom hem sent från jobbet. Mysfredag!


Varma räkor
500 gram räkor med skal
2 st tomater
1 st schalottenlök
1 st vitlöksklyfta
0,5 st litet äpple
1 st röd chilipeppar
1 msk rapsolja
1 tsk flytande honung
1 nypa salt
2 msk färsk basilka strimlad
4 st skivor rostbröd

Skala räkorna. 
Dela tomaterna i klyftor och skär bort kärnorna. Tärna tomatköttet. S
kala och hacka lök, vitlök och äpple. 
Dela och kärna ur chilin fint.
Fräs lök, vitlök och chili i en stekpannan med olja utan att det tar färg. 
Lägg i tomater och äpple och låt koka ihop ett par minuter. Smaka av med salt och honung.
Lägg i räkorna och låt dem bli precis varma. 
Strö över strimlad basilika.
Servera räkröran till rostat bröd.

Leif var nog mest besviken av oss alla, för receptet han följde hette "Heta räkor" så han hade velat ha lite styrka i rätten. Men det var inte mycket hetta i detta, med lite chilipeppar eller chiliflakes fixar man snabbt det - om man vill. Jag tyckte det var gott (trots avsaknanden av hetta) och jag älskar att ha förrätt på fredagar. Den härliga fredagen blir ännu lite mer härlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar