måndag 25 maj 2015

Risonisallad - barnfavorit

Nämen vi vaknade till sol även idag. Underbart! 
Det känns som det kommer bli en bra måndag det här.

I går åt vi enkel god sommarmat som vi kommer äta ofta i sommar om jag känner mig själv rätt. Grillad thaichilimarinerad kyckling och risonisallad med smak av pesto. Mums!


Risonisallad - barnfavorit
risoni
ca 2 msk röd pesto (Icas är nötfri)
1 bit gurka
2 tomater
1-2 morötter

Koka risonin enligt förpackningens anvisningar.
Häll bort vattnet från risonin och tillsätt peston. Rör om.
Skala och riv morötterna. Skär gurka och tomat i ganska små bitar.
Tillsätt alla grönsaker till risonin.

Mina barn älskar risoni, denna lilla pasta som ser ut som ris. Den passar alldeles utmärkt att göra sallad av. Jag la ruccola i botten på min tallrik och sen lite risonisallad därpå. Eftersom jag är ganska ensam i familjen om att tycka om ruccola ville jag inte tillsätta den i risonisalladen. Nu när det var barnvänliga grönsaker åt barnen riktigt mycket av den.

Jag älskar pesto så jag använder mycket så att det blir en rejäl smak av den goda peston. Börja med lite, smaka av och tillsätt sen ev. mer. Icas röda pesto är min favorit-pesto eftersom den är helt nötfri, men den är även riktigt god. Ni måste smaka den!


Det är så gott med risonisallad till grillad kyckling och som vanlig marinerar vi kycklingen i thaichilisås och lite olja o soja. Godaste och enklaste marinaden till kyckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar