söndag 8 september 2013

Potatispaket med rå potatis

Gårdagens sol har bytts till regn och grå-väder. Perfekt eftersom jag ville ha en inne-o-pyssla-städa-och-fixa-dag. Jag har börjat försöka få till ett kontor i källaren, det går sakta men säkert framåt, jag har sparat alldeles för mycket papper och grejs som jag nu måste gå igenom för att veta om det ska vara kvar eller om det går att slänga. Är lite sugen på att baka också nu när det blev inne-väder och jag har två paket jäst som behöver användas upp (och för att få lämna städandet och sorterandet ett tag).

Igår använde vi rå potatis till våra potatispaket, tidigare har vi alltid använt färdigkokt potatis. Men det gick alldeles utmärkt med rå potatis också, man får bara se till att ha paketen längre på grillen så att potatisen mjuknar.


Potatispaket med rå potatis 4 paket (4 propoints/paket)
8 potatisar (ca 60 g/st)
8 tsk smör
1 lök
salt o peppar
grillfolie

Dela potatisen i ca 4 bitar/klyftor, skiva löken.
Fördela potatis och lök på bitar av folie.
Salta och peppra, lägg på en klick smör.
Vik ihop folien till små paket.
Lägg på grillen i ca 30 minuter.



Det här är en familjefavorit, hela familjen äter med god aptit trots löken. Det är så bekvämt att tillaga allt på grillen när man väl grillar, istället för att tillaga tillbehören på spisen eller i ugnen. Extra bekvämt är det för mig eftersom Leif sköter allt på grillen och jag sköter allt i köket :)


Snart ska jag sätta mig och försöka få ihop en matsedel för kommande vecka. Vad ska ni äta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar