måndag 2 september 2013

Fläskfilé med skogssvamp

En måndagkväll hemma! 
Kan det bli bättre? Tror inte det. Oj vad jag njuter av att gå hemma i myskläder utan måsten. Nu har jag dessutom gått ner lite i (arbets)tid och det betyder att jag kommer hem i bra tid för att hinna göra middagen i någorlunda lugn och ro. Vilken vardagslyx det är. Det är inte lika roligt när lönen kommer men ett måste för att få vardagspusslet att gå ihop på ett bra sätt.

Igår använde vi oss än en gång av Keldas middagspanna till middag och än en gång blev jag positivt överraskad.
Fläskfilé med skogssvamp
700 g fläskfilé
salt o pepper
1 paket Kelda middagspanna skogsvamp
kantareller

Putsa fläskfilén och bryn den runt om så att den får färg. Salta och peppra.
Ställ in den i 175 grader och stek i ugnen till innertemperaturen är 70 grader.
Låt svalna något, skär i skivor.
---Hit kan du förbereda----
Stek kantarellerna något.
Blanda ihop middagspannan enligt anvisningarna på förpackningen.
Lägg köttet i en ugnsform, häll på såsen. 
Låt allt bli varmt i ugnen (tillsammans med klyftpotatisen).
Strö över kantarellerna och servera till klyftpotatis.


Både för att minimera (stek)fettet (viktväktar-tänk) och för att det är sååå tråkigt att steka saker i stekpanna, så ugnsstekte jag köttet. Himla praktiskt! Jag fixade köttet på förmiddan och sen när vi kom hem på kvällen gick det fort att fixa det sista och det bästa av allt - jag slapp allt stekos.


Jag blir så imponerad över hur goda dessa middagspannor från Kelda är och så himla enkelt. Hela familjen åt med god aptit än en gång. Förra gången provade jag middagspannan med balsamico och rostad vitlök. Kommer ni ihåg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar