söndag 22 september 2013

Kycklinggryta med thaichilisås

Oj, vad fort den här da'n har gått. Redan kväll och jag har inte hunnit allt jag vill. Men jag har ju ett par timmar till på mig innan jag ska sätta mig i tv-soffan. Jag såg att säsong 2 av Bron börjar ikväll och det vill man ju inte missa. Jag har saknat nå bra tv-program på söndagkvällar, men nu äntligen är många söndagar framöver räddade. Ett bra tv-program på söndagkvällen är en perfekt avslutning på helgen och uppladdning inför en ny vecka.

Nu är hockeysäsongen igång på allvar och idag var det dags för match för Isak, men det vill vi inte prata nå mer om. När vi kom hem från ishallen slängde jag ihop en kycklinggryta, perfekt snabbmat då det går fort att laga och alla tycker om det.

Kycklinggryta med thaichilisås (6 port 6 propoints/portion)
1 kg kycklingfiléer
1 gul lök
1 msk margarin
Salt och peppar
4 msk tomatpuré
0,5 dl thaichilisås
2 msk kycklingfond
3 dl vatten
1,5 dl crème fraîche
ev. maizena + vatten till redning
1 ask sugar snaps

Skär kycklingen i bitar och bryn i het panna, salta och peppra. Lägg över i en gryta.
Bryn löken och lägg över i grytan.
Tillsätt tomatpuré, thai chilisås, fond och vatten.
Låt koka några minuter.
Rör ner crème fraîchen och låt allt småputtra ca 5 min.
Red ev. av såsen med maizenamjöl utrört i lite vatten för krämigare konsistens.
Smaka av med salt och peppar.
Rör ner sugarsnaps sist av allt och låt den bara bli lite varm så att krispigheten bibehålls.

Kycklinggrytor är aldrig fel. Majs är gott till både ris och kyckling så det är gott till den här grytan. Tillsätt en burk majs i slutet tillsammans med sugar snaps eller servera på sidan om som jag gjorde eftersom majs innebär extra propoints som jag vill undvika.

Nu har Isak plockat ur diskmaskinen så nu är det dags för mig att fylla den igen. Vissa dagar känns det som att den går i ett...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar