torsdag 22 augusti 2013

Långkokt kalops

Har ni haft en bra dag? Och imorgon är det fredag... 

Ida mår mycket bättre, tack o lov. Skönt att hon blev så mycket bättre på en dag, igårkväll lät hennes andning riktigt dålig och jag funderade på att åka till akuten för att hon skulle få inhalera. Men nu är andningen nästan normal och hon har bara kvar den hemska hostan. Men lyckan blev kortvarig för nu känner jag mig förkyld, men inget som inte lite te och en god natts sömn kan fixa, hoppas jag.

Idag kokade jag en kalops i min Crock Pot en slow cooker som fixar underbart god mat med minimal ansträngning från mitt håll.
Långkokt kalops
1 gul lök
3 morötter
1 kg grytbitar
10 kryddpepparkorn
2 lagerblad
1 tsk salt
2 dl vatten
Senare
maizena
salt o peppar

Skala och skiva lök och morötter. Lägg de i Crock Poten.
Lägg grytbitarna över. Salta.
Lägg i kryddpepparkorn, lagerblad och vatten.
Sätt på locket och koka på låg värme i 7 timmar.
Vill du ha lite tjockare sås så reder du med maizena i slutet av kokningen.
Smaka av med salt och peppar. Servera till kokt potatis och rödbetor.

Innan jag serverade kalopsen plockade jag bort lite lök för att slippa alla protester från barnen :)
Har du ingen slow cooker har jag ett recept på kalops som tillagas i kastrull på spisen här. Jag hade ganska små grytbitar och de fick koka lite drygt 7 timmar så de var väldigt möra, nästan sönderkokta.

Alla ingredienser ligger i grytan för att sju timmar senare vara en god kalops.
Ida övervakar att vår CrockPot sköter sig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar