onsdag 4 april 2012

Kycklingtoast med spenat

Snart är det påskledigt på riktigt men det känns nästan som ledigheten redan har börjat. Leif kom hem idag efter att ha varit borta en vecka så vi firade med lite vitt vin till kycklingen. Nu sitter jag med ett glas chai-te och njuter och har fredagskänsla fast det bara är onsdag. Och imorgon kan man ha fredagskänsla igen och sen är det fredag på riktigt. Vilken underbar vecka!

I lördags när vi hade tjejmiddag eftersom Leif var borta och Isak var på kalas så åt vi kyklingtoast med spenat. Både jag och Olivia älskar bladspenat så vi passade på att frossa i det.
Kycklingtoast med spenat
3 små kycklingfiléer
2 msk smör
2 tsk vetemjöl
2 dl vispgrädde
salt och vitpeppar
några droppar pressad citronsaft
250 g djupfryst bladspenat
4-6 skivor vitt bröd
Skivad ost

Kycklingstuvning:
Skär kycklingfiléerna i små tärningar.
Stek kycklingen i smör utan att de tar färg, pudra över lite vetemjöl och rör om ordentligt.
Häll på grädden, rör om och låt småputtra lite till en stuvning.
Krydda med salt, peppar och några droppar citron.
Spenaten:
Krama allt vatten ur den tinade spenaten.
Hacka den grovt och fräs den i lite smör. Krydda med salt och peppar.
Toast:
Stek brödskivorna gyllenbruna i smör.
Lägg ett lager spenat på varje brödskiva och fördela kycklingstuvningen ovanpå.
Lägg några skivor ost överst och gratinera smörgåsarna i 250° 5–6 minuter eller tills de fått vacker färg.

Kul och gott med en genomarbetad varm macka och inte bara ha skinka, ost och grönsaker på den. Den här kan man definitivt bjuda på om man vill det. Gott med både spenat och kyckling tyckte jag och Olivia, Ida däremot tyckte inte det var så gott. Jag stekte inte skivorna innan jag satte på pålägget, jag hade dem något längre i ugnen istället.

Nu ska jag sätta mig i soffan och fundera ut något påsk-gott till morgondagens middag, ja det är kanske lika bra att fundera ut godsaker till hela helgen. Dessutom måste jag göra en handlingslista för nu ekar det tomt i kylskåpet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar