torsdag 1 september 2011

Kryddig lammgryta med aprikoser

Igår var det äntligen onsdag och dags för Idas första danslektion. Vad hon har längtat! Hon tyckte att det var så kul och jag var en stolt mamma när jag såg att hon var så duktig på att lyssna på instruktionerna och sedan göra precis som dansfröken sa. Det var inte alla 4-åringar som klarade det. Den här veckan har tjejerna aktiviteter måndag, onsdag och torsdag, Isaks hockey har inte dragit igång än. Det blir mycket skjutsande till och från träningar i vinter förmodar jag.

Vi fortsätter försöka tömma frysen så att vi får plats med älgköttet nästa vecka. I dag var det en påse lamm-grytbitar som jag tog upp.
Kryddig lammgryta med aprikoser
1 påse aprikoser (200 g)
2 msk olja
2 st stora gul lökar
1,5 msk ingefära, finriven
2 st vitlöksklyftor, finriven
1 st röd chili, finhackad
1 st kanelstång
0,75 tsk kardemummakärnor
1 tsk spiskummin, mald
1 tsk garam masala
4 st tomater
2-3 dl vatten
6-8 hg grytbitar av lamm
salt
svartpeppar, nymald

Blötlägg aprikoserna i kallt vatten i några timmar.
Hacka löken och fräs den i oljan tills den blir riktigt mjuk och glansig.
Tillsätt ingefära, vitlök och chili. Fräs några minuter.
Tillsätt kanel, kardemumma, spiskummin, garam masala och fräs ytterligare någon minut.
Hacka tomaterna och tillsätt dem. Häll på 2-3 dl vatten och koka upp.
Tillsätt köttet. Salta och peppra, rör om och sjud grytan under lock ca 45 min tills köttet känns riktigt mört.
Tillsätt avrunna aprikoserna och koka ytterligare några minuter.
Servera med basmatiris gärna kokt med lite gurkmeja som ger fin gul färg.

Barnen tyckte att det gula riset var så snyggt och såg så mycket godare ut än vanligt ris. Det var alldeles för mycket aprikoser för vår smak. Nästa gång tar jag bara hälften. Jag kryddade även på lite extra med malen kanel och kardemumma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar