tisdag 28 maj 2024

Sommarsallad med sötpotatis och jordgubbar

Nu har jag en arbetsvecka i Kiruna och även här är det högsommarvärme och helt magiskt väder. Så underbart att få så mycket sommar så tidigt på sommaren. Inte trodde jag att jag skulle få uppleva kanonvärme i Kiruna redan i maj. Men mer om min vecka här kommer senare, för den behöver ett eget inlägg.

I dag tänkte jag istället tipsa om en favoritsallad. Nämligen sallad med sötpotatis för det är bland det godaste jag vet till grillat. Så liknande recept som det här finns redan på bloggen, men jag måste dela det igen så att ingen missar det.

Sommarsallad med sötpotatis och jordgubbar

sötpotatis
babyspenat
rucola
körsbärstomater
rödlök
sojabönor
paprika
jordgubbar

Skala och dela sötpotatisen i bitar. Tillaga i air fryer eller i ugn 200 grader i ca 15-20 min.
Dela tomater, lök, paprika och jordgubbar i mindre bitar.
Lägg spenat och rucola i botten på ett uppläggningsfat.
Lägg övriga grönsaker på salladerna.
Toppa med sötpotatis och jordgubbar.

De här grönsakerna använde jag den här gången men självklart går det att variera med det man har hemma och/eller tycker om. Spenat, jordgubbar och sötpotatis är dock en supergod kombo som jag oftast har som grund. Resten däremot varierar jag från gång till gång.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar