torsdag 9 maj 2024

I väntan på värmen

Alltså vilka härliga veckor vi har nu, helg stup i kvarten. Synd bara att vädret inte kan vara med oss. Men man kan väl inte få allt. Men nu får gärna värmen komma snart, jag är less att frysa. 

I tisdags bjöd jag hit en kompis för en surrkväll. Perfekt med middagsgäst när det bara är en halvdag på jobbet dagen efter, eftersom det då var dag före röd dag. Så det gör inte så mycket om man är lite småseg och trött.

Vi hade så mycket att prata om, men mellan allt prat hann vi med att äta och dricka också. Jag började med att göra i ordning ett litet fat med två sorters snittar. Rågkorgar med asiatisk skagenröra och crostini med kronärtskockskräm och lufttorkad karré. När väl snittarna var på plats blev vi sugna på Cava, trots att tanken från början var att det skulle vara en rödvins-kväll😀 

Hade det varit riktigt perfekt hade vi kunnat sitta ute i maj-solen med Cava och snittar. Men så varmt var det inte, inte ens i vårt härliga varma altanhörn som oftast är i lä.


Till huvudrätt hade jag ugnsstekt kyckling (så enkelt och bra sätt, så numera steker jag nästan aldrig kyckling i stekpanna). Till kycklingen åt vi en matig sallad med en massa godsaker i olika färger. Jag har ätit rester av salladen flera gånger och den är lika god varje gång. Så den kommer jag servera olika varianter av fler gånger i sommar. Perfekt till grillat.


Och ni känner mig - Alla bra middagar avslutas med efterrätt och gärna med choklad. Den här gången bjöd jag på en viktväktar-kladdkaka som faktiskt var riktigt god, framför allt när den var kylskåpskall. Jag ska försöka modifiera den lite till för att göra den perfekt💖


Eftersom jag har lyxen att vara ledig även imorgon och därmed får sovmorgon så sitter jag just nu och ser Eurovision Song Contest. Inte för låtarna, utanför mellanakterna och mellansnacket. Man kan ju inte annat än älska Edward af Sillén. 

Jag behöver mycket sömn och är rätt kvällstrött så jag brukar prioritera att sova på kvällarna, för att inte vara så trött dagen efter. Men ibland lyckas även jag vara vaken till midnatt 😀


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar