lördag 20 april 2019

Äggcocotte med spenat

Den lugna påsklunken fortsätter och vi njuter här hemma, utan stress och tider att passa. Nu har vi suttit i flera timmar vid frukostbordet men snart ska vi ta tag i dagen och göra några ärenden.

Men först ska jag tipsa er om denna goda äggrätt som vi hade på påskbuffén. Den måste ni prova!


Äggcocotte med spenat

4 ägg
0,5 rödlök
100 g färsk spenat
1 dl + 4 tsk grädde
0,5 tsk salt 
1 krm svartpeppar

Skala o finhacka löken, fräs den mjuk i lite smör.
Tillsätt spenaten och fräs i 2-3 minuter.
Häll över 1 dl grädde och låt den koka in i spenaten.
Krydda med salt o peppar.
Fördela spenatröran i små smorda ugnssäkra formar (som rymmer ca 1,5 dl).
Ställ formarna på en plåt.
Knäck ett ägg i varje form.
Häll 1 tsk grädde över varje ägg.
Tillaga mitt i ugnen ca 12 minuter tills äggvitan precis har stelnat.
Garnera ev. med rom och ärtskott.


Så himla gott det här var och perfekt när man äter lågkolhydratkost. Det här kommer jag definitivt göra fler gånger - älskar spenat, grädde och ägg. Spenatröran kan man förbereda tidigare och sen bara tillaga äggcocotterna i ugnen strax innan det är dags att äta.

Jag garnerade inte mina cocotter eftersom de stod på ett buffébord så fick man ta de tillbehör man ville till sin äggcocotte

Supergod spenatröra i botten på formarna
Ett knäckt ägg i varje form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar