torsdag 13 oktober 2016

Hjortronpaj

I dag är det Isaks födelsedag - 15 år fyller han. Helt otroligt! 

På födelsedagar brukar man äta tårta, eller hur? Fast på Isaks födelsedagar har vi faktiskt sällan haft tårta eftersom han har varit allergisk mot både ägg och mjölk. Istället har jag ofta gjort bärpajer som vi ätit tillsammans med mjölkfri vaniljsås (och/eller grädde till de som tål). På höstfesten i lördags bjöd jag på hjortronpaj med krispigt täcke.


Hjortronpaj

200 gr smör, smält
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
6-8 dl hjortron, lättsockrade

Täck en pajformsbotten med hjortron. 
Blanda pajdegen och tryck den över hjortronen. 
Grädda i 200 grader i 35 minuter. 
Servera med vaniljsås, grädde och/eller glass.

En enkel paj att göra och förbereda (som jag älskar). Kvällen innan festen blandar jag ihop de torra ingredienserna. Förutom att jag då sparar tid på festdagen slipper jag även mjöldammet i ett fest-städat kök.

Hjortron är både vackra och goda enligt mig, så jag blir så förvånad när jag hör fler o fler som inte tycker om hjortron. Hjortron är riktigt gott men inte mitt favoritbär. Däremot är det både min man och min mammas favoritbär så jag ser ofta till att ha efterrätt med hjortron när det är fest o kalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar