söndag 30 oktober 2016

Chokladcupcakes i halloween-formar

Om man inte vill hålla på att pynta och pyssla så mycket till Halloween, men ändå vill ha lite halloween-känsla så kan man köpa muffinsformar med halloween-tryck. Det finns en uppsjö av dem i alla möjliga affärer. Jag köpte mina spökformar på TGR i Stockholm, min nya favoritaffär där man alltid hittar nå roligt.

Tyckte om dessa formar som är mer söta än skrämmande, allt med Halloween behöver inte vara läskigt. Extra festligt med matchande flaggor.


Om man inte vill baka kan man köpa muffins och flytta över dem till nya finare formar. Antingen serverar man dem som de är eller så kan man garnera med lite frosting så ser de hemgjorda ut. Smart, va?

Jag som älskar att baka, gjorde så klart det och bakade då mina favorit-chokladmuffins och fyllde fin-formarna med.


Chokladcupcakes

Chokladmuffins

1 dl kakao
1+1 dl socker
2 dl mjölk
150 g mjukt smör
2 ägg
3 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
choklad-chunks (ploppar som jag kallar dem)

Koka upp kakao och mjölk med hälften av sockret (1 dl) och låt svalna.
Vispa smöret och resten av sockret poröst.
Vispa ner ett ägg i taget.
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en bunke och varva ner det och kakaomjölkblandningen i smörvispet.
Häll smeten i muffinsformar till ca 3/4 av formen.
Sätt ca 0,5 msk choklad-chunks i varje form, rör om lite.
Grädda stora muffins i 200 grader cirka 20 minuter och små muffins i 225 grader i 12-15 minuter.
Låt svalna.

Choklad-frosting

75 g smör
1 dl florsocker
150 g färskost
75 g mörk choklad

Rör smör och florsocker fluffigt, tillsätt färskosten.
Smält chokladen i vattenbad och tillsätt den.
Rör ihop och ställ in i kylen en stund.
Spritsa eller bred på frostingen på alla muffins.


Visst kommer ni ihåg mina chokladmuffins med jord och maskar? De blev supergoda och var enkla att göra och blev väldigt trovärdiga, det såg verkligen ut som jord.

Nu ska jag planera vår Halloween-middag. Det lutar åt att det blir kycklingfyllda paprikor, men ska fundera lite till. Jag hade tänkt göra det i går men istället städade jag i stort sett hela da'n så nu har vi sååå fint i vissa delar av vårt hus som mest är i renoveringskaos.

1 kommentar: