torsdag 4 februari 2016

Potatisgratäng från Outinen

Så ofta det går ser jag till att köpa närproducerat, jag läste nyss en sak som jag tyckte var väldigt intressant/skrämmande. Outinens potatis är den enda fabriken i Sverige som tillverkar färsk potatisgratäng, dvs all färsk gratäng som inte tillverkas hos dem tillverkas utomlands. Kan det verkligen stämma?! Lite skrämmande i så fall.

Jag har inte riktig koll på var Outinens Potatis säljer sina produkter. Kan ni i södra Sverige köpa Outinens potatisgratäng? Hoppas det!


Deras potatisgratänger innehåller äkta grädde och ost, inga tillsatser och e-medel. De tillverkas i Norrbotten av potatis som odlats norr om 63-breddgraden, och fått växa under midnattssol. Oj, vad jag längtar till sommar, sol och ljusa nätter när jag läser den beskrivningen.

I helgen provade vi den här krämiga varianten med Västerbottensost, som fick godkänt av hela familjen. Isak, som tidigare inte tyckte om potatisgratäng, berömde den hela tiden för att den var så krämig och god. De har även en gratäng gjord på mandelpotatis. Har ni provat den?


Krämig, kryddad och god gratäng som jag piffar till med lite extra Västerbottensost på toppen innan den värms i ugnen. Så enkelt och en perfekt genväg till att få en snabbfixad god middag. Måste erkänna att jag ofta köper potatisgratäng istället för att gör egen.

Ser inte så speciell ut, men efter ca 20 minuter i ugnen är den ljuvlig.

I samarbete med Outinens potatis, men åsikterna är mina egna.

2 kommentarer:

  1. Roligt att ni gillade den. MVH: Johanna på Outinens Potatis

    SvaraRadera
  2. Aldrig sett den här i butikerna tyvärr :(

    SvaraRadera