onsdag 16 december 2015

Lingongrottor med pepparkakssmak

Då var jag hemma o sjuk igen. Det här är andra sjuktillfället jag har den här hösten/vintern, det måste vara ett (tråkigt) rekord. Åkte hem från jobbet i går och bäddade ner mig i soffan för att senare på kvällen flytta mig till sängen. Så nu, efter många timmars sömn och vila, känner jag mig något bättre, hoppas jag slipper bli besviken senare i dag. Det som är roligare är att Ida, som lätt blir förkyld, har varit frisk och verkar ha klarat sig riktigt bra trots mina sjukbaciller som jag har dragits med hela hösten. Peppar, peppar.....

Hoppas ni håller er friska och kan baka och fixa inför jul. Om ni tänker baka så tycker jag att ni ska prova dessa krispiga och goda kakor. Pepparkakskryddor och lingon är en perfekt smak-kombination, framför allt till jul. Så då förstår ni hur goda dessa lingongrottor är :)


Lingongrottor med pepparkakssmak 40-50 st
3 dl mjöl

1 dl potatismjöl

1,5 dl socker

1 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

3 tsk pepparkakskryddor

200 g smör
1,5 dl lingonsylt



Lägg alla torra ingredienser i en mixer och blanda. 

Skär smöret i bitar och lägg ner i mixern. Mixa ihop till en jämn deg. 

Ställ ut ca 40 små pappformar på två plåtar. Gör små bollar av degen och lägg ner i formarna. 
Tryck hål i mitten med fingret och lägg i sylt.
Grädda kakorna mitt i ugnen i 200° i 10 minuter.

Så spröda och krispiga kakor, tack vare potatismjölet. Jag älskar pepparkakssmak och det hade kunnat vara lite mer pepparkakssmak i dessa kakor enligt mig, så nästa gång ökar jag nog på med ytterligare en tesked pepparkakskryddor.

Små bollar i småbrödsformar
Bästa Assistenten som rullade små bollar, gjorde fördjupningen och fyllde med sylt.
Redo för ugn!
Fikat är klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar