måndag 19 oktober 2015

Torsktaco

Då var ännu en vecka i gång och i dag har min Facebook fyllts med bilder från ett år sedan då första snön kom. Men i år har det inte snöat och jag hoppas att det dröjer ännu ett tag innan vinterns första snö kommer. Oj nu måste jag gå och titta till Ida som nyser, nyser o nyser. Håll tummarna att det inte är nån förkylning på gång. Nämen nu nyser hon igen, det är säkert tionde gången på raken....

På lördagens höstfest då vi bjöd på tacos hade jag även gjort torsktaco till de som inte äter kött. Passar perfekt till de traditionella taco-tillbehören.


Torsktaco
600 gram torskfilé
1 st limefrukt
4 skivor jalapenos, hackad
2 tsk spiskummin, malen
1 tsk salt
1 msk rapsolja

Skär fisken i ganska små bitar. Lägg den i en form eller på en tallrik. 
Pressa över limesaft och krydda med salt, spiskummin och finhackad jalapeno.
Låt marinera i ca 20 min.
Hetta upp en stekpanna med rapsolja och stek fiskbitarna några minuter.

Ett roligt och enkelt alternativ till vanliga tacos, perfekt om man ska bjuda någon som inte äter köttfärs. Lite tråkig grå färg på rätten men den var godare än utseendet så jag får nog försöka utveckla detta lite för att få en roligare färg. Kanske kan man blanda torsken med röd o fin salsa istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar