tisdag 3 december 2013

Snart dags för julbaket

Trots att första advent har passerat har jag inte börjat med årets julbak. Känns konstigt för det är inte likt mig. Men jag tänkte vänta tills målaren är klar i köket innan jag drar igång julbaket på allvar. Det som står först på tur är lussekatter, saffransbullar och pepparkakor. Oj, vad jag längtar efter lussekatter. Jag höll nästan på att köpa med mig några i helgen, men jag avstod och väntar tills det finns nybakade hemma i mitt egna kök.


Sen har jag, så klart, även tänkt hinna med några andra favoriter innan julafton är här.
I dag är det exakt tre veckor kvar. Helt otroligt lite. Hinner ni med?!

(Klicka på rubrikerna så kommer ni till recepten)

En söt limpa som har blivit ett måste på julbordet för mig.

Dessa möra småkakor med en god klick mandelmassa med kanelsmak har jag bakat i många år
men endast till jul.

Även havrekexen har blivit ett måste för mig sen några år tillbaka. För något år sedan var det en del i den uppskattade julklappen till Idas pedagoger.

Pedagog-julklapp med havrekex, egengjord fikonmarmelad och brieost.

Dessa bakade jag för första gången i fjol, de var så goda och enkla att baka så det blir en omgång i år igen.

Pepparkaksliknande kaka med mycket ingefärasmak,
som är krispigare och mer smakrika än vanliga pepparkakor.

Sen har vi ju "Farmors kaka", en mjukkaka som jag har ätit på jularna sen jag var barn. 
Jag vågar dock inte lita på att jag kan baka dem själv, så jag måste först övertala mamma 
att vi ska ta en "bakeftermiddag" och hjälpas åt.

Vad "måste" ni baka till jul?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar