söndag 29 december 2013

Nyårstips - varmrätter

Då har vi kommit till varmrättstipsen. Kött eller fisk? (Klicka på orden med annan färg så kommer ni till recepten)

Vi börjar med laxtipsen där Leifs storfavorit är den laxfyllda cannelloni i vitvinssås som han säkert skulle vilja äta på nyår. Men det får han inte :)


Det är gott att fylla lax med ost t.ex. fetaost eller mozzarella blir perfekt tillsammans med lax.


Den lax med mest lyxkänsla (och det vill man ju ha på nyårsafton) är nog Lax Walewska.


De år vi har älgfilé i frysen äter vi oftast den på nyårsafton då vi helsteker den. Att fylla älgfilén med färskost och bacon är en favorit hos oss och det sätt vi oftast tillagar älgfilén på.


Vi har även provat, med gott resultat, att fylla älgfilén och entrecôten med bacon och örter.


Har man inte tillgång till älgkött så är det även gott att fylla fläskfilé eller fläskytterfilé och sedan helsteka den. Ett av mina populäraste recept här på bloggen är den helstekta fläskytterfilén fylld med mozzarella, soltorkade tomater och bacon.


Plankstek är mångas favorit vid festligare tillfällen. Här har jag ett enklare recept då man tillagar planksteken som en gratäng.

Äter man kött som man vill servera med sås har jag två favoritsåser som jag ofta gör och vill tipsa er om. Och oftast gör jag dem samtidigt för de är så olika och passar perfekt tillsammans. Den ena är en kantarellostsås som är så enkel att göra och får en kraftig kantarellsmak tack vare osten.


Lite längre tid att göra tar balsamicosåsen som ska reduceras, dvs stå och puttra på spisen ett tag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar