torsdag 10 oktober 2013

Kokossmak på banankaka

Ett tips för att på ett enkelt sätt få en ny smak på en kaka är att bröa formen med kokos istället för ströbröd. Det blir nästan en helt annan kaka. Så om man inte vill leta nya recept kan man bara bröa formen på ett nytt sätt och fram på bordet ställs en ny kaka. Smart, va?! Alla älskar ju inte att leta nya recept, som jag gör.


Kakorna blir vackra med ett annorlunda utseende när man använder kokos istället för ströbröd. Lova att ni provar nästa gång!


Igår bakade jag min favoritbanankaka och då använde jag det här tipset för att på så sätt få en ny twist på kakan som jag nästan alltid bakar då vi har bruna bananer - och det är ofta. Det blir även gott att tillsätta ca 75 g mörk choklad-bitar i den här smeten innan gräddning. Men det gjorde jag förra gången så nu ville jag prova nå nytt....och jag blev mer än nöjd med resultatet.

Har ni bruna bananer måste ni baka den här kakan som blir såå saftig och god - en riktig drömkaka.


Bästa banankakan
100 g smör - rumsvarmt
3 dl socker
2 ägg
4 msk gräddfil
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
2 bananer - så bruna som möjligt

Vispa ihop smör och socker.
Vispa ner 1 ägg i taget.
Vispa ner gräddfil.
Blanda de torra ingredienserna i en skål, rör sedan ner dem i blandningen.
Mosa bananerna och rör ner i smeten
Häll smeten i smord och (kokos)bröad form, grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, cirka 45 minuter. 


Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar