fredag 25 oktober 2013

Fläskfilé i ädelostsås

Sitter ni bänkade framför Idol? Det gör vi! 
Eller rättare sagt så sitter vi i soffan och Idol är på, men ingen av oss är särskilt engagerade i det, utan vi alla pysslar med annat. Men allra mest njuter vi av att höstlovet är här och jag tänker lyxa till det med två dagar ledigt, så nu har jag en fyra-dagars-helg :) Perfekt med några extra dagar ledigt för nu vill ska jag bli frisk. Jag har inte varit på en enda promenad den här veckan...och jag saknar det!

Till dagens middag hade vi tagit fram en fläskytterfilé som vi tillagade med fransk ädelost som vi köpte på den internationella matmarknaden.


Fläskfilé i ädelostsås
1 fläsk(ytter)filé
50 g ädelost
2,5 dl mellangrädde
1-2 msk mango chutney

Putsa och skär filén i skivor.
Bryn skivorna, salta o peppra. Lägg i en ugnsform.
Lägg i osten i stekpannan, häll på grädden och mango chutney.
Låt osten smälta på låg värme och låt sedan koka någon minut.
Häll såsen över köttet i formen.
Ställ in i ugnen och låt allt bli genomvarmt.
Servera med ugnsstekt potatis och sallad.


Det går lika bra att lägga tillbaka köttet i stekpannan med såsen och låta allt bli varmt. Men eftersom ugnen var på för att vi tillagade potatisen där så var det skönare och (klimat)smartare att ha maten i ugnen istället för på plattan. Ni vet ju att jag dessutom älskar när maten klarar sig själv i ugnen :)

Det blev en söt touch på såsen tack vare/pga mango chutneyn så smaka av så det blir bra för just dig. Ädelost finns ju i en massa olika styrkor, men för vår ädelost var det perfekt med 50 g. Man kände en ädelost-smak, men den tog inte över.

1 kommentar: