fredag 19 augusti 2011

Currybiff

Efter en veckas dagisvistelse är det nu dags för Idas första förkylning. Hon är jättetäppt i näsan och känns lite småvarm. Bara det inte sätter sig på andningen är jag nöjd. En vanlig förkylning är inte så farligt men när hon får problem att andas blir jag så orolig och gör inget annat än lyssnar att hon får luft. Men vi hoppas att det är en snabbvariant som fort går över.

Efter en hel veckas inspirationstorka när det gäller mat gjorde jag äntligen "riktig" mat till dagens middag. Nu när jag har diskat och städat bort i köket ska jag slå mig ner i soffan med en kopp te och mysa.
Currybiff
500 g lövbiff
1 klyfta vitlök
1 msk tomatpuré
1 tsk malen ingefära
2 tsk curry
1 krm chilipeppar
2,5 dl mellangrädde
0,5 köttbuljongtärning
salt o peppar

Skär köttet i strimlor, bryn det och lägg sedan över i en gryta.
Skala och hacka vitlöken. Fräs den tillsammans med tomatpuré och kryddor.
Häll på grädden och smula över buljongen.
Rör ner tomatröran i grytan med köttet, låt sjuda i ca 15 minuter.
Smaka av med salt och peppar. Garnera ev. med färsk koriander.

Curry är en favoritkrydda för barnen så de tyckte om den här currybiffen. Även jag och Leif tyckte om den. Jag tillsatte även en paprika i bitar som fick koka med i såsen. Jag åt jättegott och kolhydratfattigt blomkålsris till köttet medan de andra åt vanligt ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar