lördag 20 augusti 2011

Blomkålsris

Ida är fortfarande täppt i näsan men har ändå kunnat sova bra i natt. Enligt mig vaknade hon dock alldeles för tidigt, hade varit skönt med lite sovmorgon nu när det är lördag. Efter att ha regnat några dagar så verkar det vara uppehåll idag, men det är mulet och blåsigt. Sommaren tog slut fort! Nu ska jag äta frukost sen ska jag sätta igång med städningen på en gång så att jag hinner med att göra nå roligt idag också. Vad har ni för lördagsplaner?

Till gårdagens currybiff åt jag blomkålsris istället för vanligt ris och det var jättegott. När man undviker kolhydrater kan det vara svårt att få upp den goda såsen, potatis och ris är ju suveränt till att suga upp sås. Men det här blomkålsriset fungerar precis lika bra till det som vanligt ris.
Blomkålsris
1 blomkålshuvud
vatten

Koka upp vatten i en kastrull (eller i en vattenkokare och häll sedan över i en kastrull).
Skölj blomkålshuvudet ordentligt i kallt rinnande vatten. Skär av blasten/bladen.
Riv blomkålshuvudet på den grova sidan, på rivjärnet (riv både buketterna och stammen).
Häll ner blomkålsriset i det kokande vattnet.
Låt dem ligga i det kokande vattnet i ca 20 sekunder.
Häll av i ett durkslag. Servera direkt.

Oväntat gott! Det här kommer jag definitivt att göra fler gånger. Undra om man kan göra broccoliris också? Nu hade vi en ganska stark sås, men annars kan jag tänka mig att det vore gott att salta "riset" lite.

1 kommentar:

  1. Blomkål är gott ris! Jag gräddar mitt i ugnen, det blir bra, men nu ska jag prova den här metoden.

    SvaraRadera