söndag 21 augusti 2011

Bounty-cupcakes

I dag har vi röjt och städat upp i tvättstugan och nya förrådet, som har agerat byggförråd ett bra tag. Vi har packat bort alla elgrejer och verktyg till att sätta kakel, för nu dröjer det nog ett tag till vi måste använda de grejerna igen. I övrigt har vi mest tagit det lugnt för Ida är krasslig och har nu tyvärr även fått problem med andningen så ikväll åker vi nog till sjukhuset så att hon få inhalera ventoline eller liknande. Om hon får inhalera ordentligt hoppas vi att hon får sova hela natten utan problem. Men jag tycker det är hemskt att det ska kosta 250 kr för att få en god natts sömn. (Rättelse: det kostade 270kr) Barn och kanske framför allt astmatiker borde ha gratis akutvård tycker jag. Nu kommer Ida och vill att jag ska skriva att hon och pappa har myst i tv-soffan.

Jag ska även försöka hinna göra en matlista för veckan så att det inte blir lika tråkiga middagar som förra veckan. Ikväll blir det tacos och det var riktigt länge sedan vi åt det, så även jag har hunnit bli sugen på det.
Bounty-cupcakes
1 dl kokosflingor
75 g mörk choklad
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
0.75 dl kokosmjölk
2.5 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
1 nypa salt
2.5 msk kakao
1.5 msk kallt kaffe
6 st bountystänger eller 12 st kokosbitar från lösviktsgodis
Glaze
250 g mörk choklad
1.5 dl vispgrädde
2 msk honung
1 nypa flingsalt
1 msk smör
100 g philadelphiaost
Kokos till garnering

Cupcakes
Rosta kokosen i en torr stekpanna tills den får lite färg.
Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret, häll i kokosmjölken och blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt, sikta blandningen och vänd försiktigt ner det i smeten.
Rör ner smält choklad, kokosflingor, kakao och kaffe i smeten.
Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
Halvera bountystängerna och stick ner en halva i varje muffins.
Grädda dem i mitten av ugnen i 175 grader cirka 12-13 minuter.
Låt svalna.
Glaze
Hacka chokladen fint i en hushållsmixer.
Koka upp vispgrädde, honung och flingsalt och häll den över chokladen under mixning.
Tillsätt smör och philadelphiaost och ”pulsmixa”.
Spritsa glazen över cupcakesen.
Garnera med kokos.

Redo för ugnen med en kokoschokladbit i varje muffins.

Jag lät glazen stå för länge innan jag spritsade den så den blev väldigt hård och svårspritsad. Jag struntade i att garnera med kokos eftersom vi var så fikasugna :) Riktig goda cupcakes, framför allt glazen. Om man äter cupcakes med sked så var det lite svårt att äta bountybiten i mitten. Det hade blivit lika gott utan den (säger jag som inte är så jätteförtjust i Bounty). När man ska baka dessa kan det vara bra att planera in en middag med kokosmjölk så att man slipper hälla ut det som blir kvar i burken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar