torsdag 25 augusti 2011

Ris- och kasslergratäng

Jag, Olivia och Isak har köpt nya mobiltelefoner. Vi har alla köpt likadana och det är rätt bra för då kan vi hjälpa varandra med att hitta saker och ting. För mig som har haft en jättegammal modell utan kamera och utan möjlighet att ta emot mms är det här ett stort framsteg. Nu gäller det bara att lära sig använda alla finesser.

Middagen igår blev en ris- och kasslergratäng av rester. Visst kommer ni ihåg att använda era rester så att vi hjälps åt att minska matsvinnet.
Ris- och kasslergratäng
färdigkokt ris för 4 personer
400 g kassler el liknande
1 purjolök
1 msk olja
1 burk krossade tomater
1 dl chilisås
1 tsk salt
2 krm peppar
2 dl riven ost

Strimla kasslern. Skölj och strimla purjolöken.
Fräs kassler och purjolök i olja i en stekpanna. Häll över krossade tomater. Tillsätt chilisås, salt och peppar.
Häll riset i en lätt smord ugnssäker form.
Fördela den röda röran ovanpå och strö över riven ost.
Gratinera i 250°C, ca 10 min om ris och sås är varmt. Annars gratinerar du i 200 grader 20-25 minuter så att allt hinner bli genomvarmt.

Jag hade kvar ris från en tidigare middag som jag använde dessutom hade jag kvar bacon från potatisvåfflorna och en bit kassler i frysen som behövde ätas upp. Den här gratängen perfekt för lite matrensning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar