tisdag 23 augusti 2011

Ajvar-gryta

Ännu en dag hemma med krasslig Ida. Hon har ingen feber, men hostar lite grann och framför allt har hon lite tungt att andas. Dessutom är hon otroligt trött och orkar inte hålla sig pigg och glad en hel dag. Jag räknar med att hon blir ännu gnälligare ikväll än hon var igår för i natt har vi varit vakna i två omgångar och varje gång var vi nog vakna ungefär två timmar. Eftersom storbarnen skulle till skolan i morse blev det inte sovmorgon heller.

Snart börjar älgjakten så det är hög tid att tömma frysen på fjolårets kött. Eftersom jag var hemma även igår hade jag tid att koka en köttgryta till gårdagens middag. Jag passade även på att koka lingonsylt till dagens middag - potatisvåfflor. Så då blev jag även av med en påse lingon från frysen. De kommande två veckorna måste jag ha en ordenlig frysrensning om vi ska ha plats med nå älgkött.
Ajvar-gryta
6 hg grytbitar
1 msk grillkrydda
2 msk vetemjöl
1 gul lök
1 burk krossade tomater
1,5 dl vatten
0,5 chili
0,75 dl ajvar relish
2 morötter

Blanda mjöl och grillkrydda i en plastpåse. Lägg i köttet och blanda runt.
Skala och dela löken. Ta bort hinnor och kärnor från chilin, hacka fint. Skala och skiva morötterna.
Bryn kött och lök i en stekgryta.
Häll på krossade tomater, vatten, ajvar relish och chili.
Koka i ca 1 timme. Tillsätt morötterna så att de får koka med de sista 20 minuterna (lite beroende på storleken på skivorna).
Smaka av med salt och peppar.
Servera till ris.

En smakrik köttgryta som inte behövde kryddas så mycket mer än med ajvar. Jag och Olivia åt av blomkålsriset som vi hade kvar från i fredags, de övriga åt vanligt ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar