tisdag 24 augusti 2010

Äppelsaft

Nu har förkylningen börjat ge sig lite sakta, tack o lov för nu är jag less den. I dag har jag köpt äpplen för 1 kr/kg. Billigt, va? Jag provade göra äppelsaft i saftmaja. Har aldrigt gjort det förut, men med tanke på hur billiga äpplen jag köpt skulle det ju inte göra nånting om jag misslyckades. Men det blev faktiskt riktig bra och jag säger det igen - Det är så smidigt med saftmaja.
Äppelsaft i saftmaja
äpplen
150 g  socker/kg äpplen

"Montera" ihop saftmajan enligt instruktionerna.
Dela äpplena i mindre bitar, men låt skal och kärnhus vara kvar.
Varva socker och äpplen i bärbehållaren.
Ångkoka i 1 timme.
Ös upp direkt.

Den blev jättegod men lite för söt så imorgon ska jag göra en ny laddning men endast ha 100 g socker/kg äpplen. Rapport kommer! Jag hade nästan 4 kg äpplen och det blev 2 liter saft. När saften har ångkokat klart öser jag upp den i en stor rostfri kastrull och låter den svalna. Sedan häller jag den på plastflaskor och fryser in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar