tisdag 10 augusti 2010

Kräftröra med philadelphiaost

Renoveringen i källaren fortgår och idag levde det om så mycket så jag och barnen for med några kompisar till Leos lekland. Jag vet inte om ljudnivån var nå mycket lägre där, men barnen hade i alla fall roligare än hemma. Efter leklandet for jag hem och vilade en stund innan det var dags att åka in till stan för att träffa två barndomskompisar. Vi gjorde som vi alltid gör - först går vi till pastarestaurangen och äter pasta sen går vi till ett kvällsöppet café och dricker chai-te och fortsätter surra.

Till mammas födelsedag gjorde jag en kräftröra med philadelphiaost istället för crème fraiche och majonäs. På kalaset serverade jag den i små krustader men den är nog lika god på t.ex. rostat bröd.
Kräftröra med philadelphiaost
200g philadelphiaost
0,5 dl crème fraiche
1 liten rödlök
0,5 dl dill
en skvätt citronsaft
cayennepeppar
1 burk kräftstjärtar i lag

Hacka löken och dillen.
Blanda ihop ost, crème fraiche, lök och dill. Smaka av med citronsaft och peppar.
Hacka kräftstjärtarna grovt och vänd ner i röran.

Det här var helt i min smak eftersom jag älskar philadelphiaost och inte är så förtjust i majonäs. Ofta när jag gör skagenröra brukar jag blanda både kräftor och räkor men den här gången hade jag bara kräftor. Det går nog lika bra att utesluta crème fraichen men eftersom jag hade lite grann hemma använde jag upp det.

2 kommentarer:

  1. hej! vet du hur många personer det räcker till?

    mvh
    Challe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga hur många det räcker till eftersom det beror på hur den serveras. Men det blir rätt mycket eftersom det är en hel ask philadelphiaost och en hel burk kräftstjärtar.

      Radera