söndag 8 augusti 2010

Mozarellabröd

Vilken härlig dag och kväll det var i går...varmt, soligt och vindstilla. Vi satt ute och åt länge och det var så skönt. Det har inte varit allt för många varma kvällar i sommar så jag njuter för fullt kvällar som denna. Tyvärr är det mulet i dag men vi får hoppas att molnen skingrar sig och solen tittar fram på eftermiddagen då mamma ska ha kalas. Till middag igår bakade jag ett jättegott bröd fyllt med mozzarella och soltorkade tomater. Förra och då förra sommaren bakade jag ofta focaccia men den här sommaren har jag faktiskt inte gjort det en enda gång. Men det här brödet påminner om focaccia.
Mozarellabröd
1/2 pkt jäst
2,5 dl vatten
1 tsk salt
1 msk strösocker
1 msk olivolja
ca 6 dl vetemjöl
mozarellaboll
6-8 soltorkade tomater i burk
örtsalt och flingsalt

Smula jästen och häll över det fingerljumma vattnet, rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt salt, socker, olivolja och så mycket av mjölet att det släpper bunken. Knåda i 5 minuter till en seg deg.
Låt sedan brödet jäsa i 1,5 timme.
Därefter kavlas degen ut, någon cm tjock. Strö lite örtsalt över den utkavlade degen och droppa över lite av oljan från de soltorkade tomaterna.
Lägg på mozarellabitar och hackad, soltorkad tomat.
Nyp ihop degen och tvinna den lite till en avlång längd, låt jäsa ytterligare 30 minuter.
Strö över lite flingsalt. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter.
Låt svalna något (eller helt), skiva det och servera.
Utkavlad med mozzarella och soltorkade tomater
Tvinnad och klar för ugnen
Ett gott bröd till mat. Jag saknade oliver i fyllningen så jag satte lite tapenade på brödskivan innan jag åt och det blev jättegott. På så sätt slapp de som inte tycker om oliver sitta och peta bort dem. Nästa gång tar jag lite mer mozarella och man kan nog fylla med lite allt möjligt som man tycker om. Örtkryddor kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar