måndag 22 juni 2009

Vaniljsockerkaka

Igår var vi till mina kusiners stuga och hälsade på min kusin Susanne, hennes sambo Jan-E och min moster Vivi. Vi hade en trevlig eftermiddag i solen, barnen lekte för fullt med allt kul som de hittade där. Det fanns en gunga med tillhörande hopptorn, ett stort klätternät, hängmatta, frisbee och bollar. Ida vattnade blommorna, eller var det kanske gräset och sig själv. Efter en midsommarhelg förväntar man sig inte att det finns nå att bjuda på i en stuga så jag bakade två kakor som jag hade med till eftermiddagsfikat. Dels hade jag bakat en av Isaks favoriter, en mjölk- och äggfri kokoskaka och dels en vaniljsockerkaka, en enkel och god favorit för de flesta.

Vaniljsockerkaka
Kaka:
3 ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
Fyllning:
125 g margarin
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Vispa ägg och socker pösigt.
Häll över det kokande vattnet.
Blanda mjöl och bakpulver. Blanda sedan ner i äggsmeten.
Häll i smörad och bröad rund form.
Grädda i 175° i ca 40 min i nedre delen av ugnen.
Låt kakan kallna.
Fyllning:
Smält margarinet.
Tillsätt mjölken och vaniljsockret.
Låt sjuda 1-2 min.
Dela kakan på mitten och häll vaniljmjölken på bägge delarna och lägg sedan ihop delarna.
Pudra lite florsocker över så blir den lite piffigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar