onsdag 3 juni 2009

Tigerkaka med mintsmak

I måndags pratade vi på jobbet om ett recept vi hade sett i tidningen under helgen. Det var en tigerkaka, men i choklad-delen använder man After Eight istället för kakao. Eftersom de jag jobbar med vet att jag bakar mycket sa en (på skämt) "Jag såg det där receptet och tänkte att Sara kan ju prova det". Så idag överraskade jag mina arbetskamrater med tigerkaka till fikat. Det var uppskattat.

Tigerkaka med mintsmak
50 g smör
3 dl (180 g) vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk
150 g mintchoklad, t.ex. After Eight

Smörj och bröa en sockerkaksform som rymmer minst 1,5 liter.
Smält smöret. Blanda mjöl och bakpulver.
Vispa ägg och socker fluffigt.
Sikta ner mjölblandningen i äggvispet tillsammans med mjölken och smöret.
Rör ihop till en jämn smet.
Smält mintchokladen i microvågsugnen eller över vattenbad.
Häll hälften av smeten i formen.
Rör ner den smälta mintchokladen i resten av smeten.
Häll över mintchokladsmeten i formen.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 35 minuter för en något kladdig kaka och 5-10 minuter längre om du vill ha den genomgräddad.
Vänd kakan upp och ner på ett bakplåtspapper eller ugnsgaller, låt svalna ett par minuter och lossa sedan formen.

Jag som älskar blandningen choklad och mint tyckte förstås att den här kakan var jättegod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar