onsdag 28 augusti 2024

Banan- och kesopannkaka i ugn

Är det fler än jag som ofta har bruna bananer hemma? Jag tycker om bananer men är väldigt kräsen på när de går att äta och är goda, precis när de har gått från gröna till gula men får inte ha blivit mjuka. Det är typ nån dag, eller kanske bara nån timme som jag tycker att de är okej.

Men som tur är så är de ju goda att baka av även när de blivit bruna, så de behöver inte slängas. Mitt favoritrecept är en banankaka som jag kallar för Världens godaste banankaka, för det är verkligen det. Men jag älskar även bananpannkaka och det känns ju något nyttigare. Eftersom jag är lite slö av mig så älskar jag att göra bananpannkaka i ugn istället för att stå och steka dem en och en. Har ni provat?

Den här varianten innehåller även keso, fiberhusk och bakpulver, men det fungerar att göra även på det enkla receptet med bara ägg och banan.


Banan- och kesopannkaka i ugn

2 ägg
1 banan
1 dl keso
0,75 tsk bakpulver
1 msk fiberhusk

Blanda ihop alla ingredienser med en stavmixer.
Häll i en ugnsform ca 15x20 cm, antingen smord eller med bakplåtspapper. 
Grädda i mitten av ugnen 175 grader ca 15 minuter.
Känn i mitten att pannkakan har stelnat innan du tar ut den.
Skär upp och ät med bär eller sylt, och ev grädde, kvarg eller yoghurt.

Det här är så gott tycker jag och bananen gör pannkakan söt så jag tycker att det är en perfekt efterrätt, eller på eftermiddagen mellan alla Teamsmöten då i alla fall jag ofta blir lite sötsugen. En god kopp te och en ruta bananpannkaka är perfekt mellanmål enligt mig.

Nästa gång ska jag testa att krydda med lite kanel för då får den nog ytterligare känsla av att vara en banankaka och passar perfekt till te.


Som det har blåst nu i flera dagar och som jag hatar blåst, jag blir alldeles trött i huvudet av det. Men nu verkar det äntligen som att det håller på att lugna ner sig, hoppas det fortsätter så. Det är mycket roligare och enklare att gå på mina promenader om man slipper blåsten. Nu vill jag dessutom passa på att gå nere vid vattnet och då vill man verkligen inte att det blåser 😀

Tänk att det snart är september. Jag hinner inte med! September innebär att Olivia fyller år, elit-hockeyn drar igång och det är dags för höstens första jobbresa till Kiruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar