onsdag 21 augusti 2024

Stockholm i augusti 2024

Semestern och sommarlovet är slut och vi är tillbaka på jobb och skola och försöker även få till lite rutiner igen, bl.a. lägga sig i tid, äta bättre vid bättre tider. Varje höst blir jag lite avundsjuk på de som älskar hösten. Det gör inte jag. Visst är det mysigt att tända ljus på kvällarna, dra på sig en stickad tröja och att hockeyn drar igång igen. Men det är inte så mysigt så att jag väljer det före sommar, sol och värme.

Nej hösten är bara en transportsträcka till jul. Då kan vi prata mysigt. Jag verkligen älskar när jag får ta fram alla adventsljusstakar och stjärnor, pynta i rött och guld, för att inte tala om allt gott man äter och fikar. I år ska jag nog börja extra tidigt med allt som har med julen att göra.

Innan jobbet drog igång var vi i Stockholm i 10 dagar där vi umgicks med Olivia och Emil, gick på konserter, firade min mammas 84årsdag, åt och drack en hel del, shoppade och hade en väldigt mysig vecka. Höjdpunkten var Benjamin Ingrossos konsert på ett fullsatt Stockholm stadion, vilken artist han är. 

Här kommer en bildkavalkad från vår Stockholmstripp och som vanligt är det mest matbilder (det är ju ändå en matblogg jag har😀)

Beirut Cafés otroligt goda och fräscha kycklingsallad har blivit ett måste varje gång jag är i Stockholm.

Självklart blev det en caesarsallad också. Men jag har ätit godare varianter.

På Vetekatten åt jag en riktigt god räksallad.

En vacker och god förrättssallad åt vi innan pastan på Stockholms Glass- och pastahus.
På vackra Blockhusudden hittade vi ett bord i lä alldeles vid vattnet. Helt underbart.
Dessutom åt och fikade vi gott.
En Toast Skagen på Skansen innan Ledins konsert

Den här goda mackan med avokado och bakat ägg på Gretas på Hötorget har jag ätit förr
och jag kommer äta den fler gånger för den är så otroligt god.
Tapas på Caliente kan jag varmt rekommendera.
Andra gången jag äter där och andra gången jag är supernöjd.
En oxfilé- och svamppasta i Gamla stan. Men inte var det köttet oxfilé. Så irriterande när de luras, bättre att vara ärlig från början. En kött- och svamppasta helt enkelt.

Stockholms glass- och pastahus har otroligt god pasta (och glass).

En svamppasta längs Drottninggatan var godare än jag hade förväntat mig.
Hittade en grekisk restaurang på Vasagatan nära hotellet med god och mycket mat.
Skönt att ha nära hem till hotellet sedan när man var trött och mätt.
En hamburgertallrik med både sötpotatis- och vanlig pommes. Först trodde jag att de hade bränt några pommes😀 Gott med båda varianterna och perfekt för mig som aldrig kan välja vilken sort jag vill ha.

Scandics hotellfrukost börjar jag kunna nu.
Det skiljer inte mycket (om ens något) mellan Kiruna och Stockholm

Aperol Spritz före middagen uppe på Continentals takterass med utsikt över Stockholms stadshus.

Otroligt att man såg Globen så bra från lägenheten/rummet i Nacka som vi bodde i de första dagarna.

Vacker utsikt från Skansen (även därifrån såg vi Globen)

Vi fick höra en hel del hits från Ledin och Strömstedt på Skansen

En av de absolut bästa konserterna jag varit på, trots spöregn. Det var en otrolig kväll💖

Vi såg en hel del OS och ibland hade vi fullt upp med att hålla koll på dubbla skärmar.
Vi fick följa med på ett kvällsdopp. En underbar badplats mitt ute i skogen i Nacka. 
Vi firade mammas födelsedag med fika hos Olivia och Emil

Och lite senare dukade vi fram snittar och bubbel, innan vi åkte till Gamla stan för pastamiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar