måndag 7 december 2020

Saffranshavrekakor med russin

 Jag älskar saffran och jag älskar havrekakor. Så varför inte blanda de två?! Vilken tur att Cake by Mary påminde mig om de två smakerna.

Just nu har jag en en vanilj- och saffranskaka i ugnen, också två favoritsmaker i en o samma kaka.

Saffranshavrekakor med russin

125 g smör
0,5 g saffran
3 dl havregryn
1,5 dl socker
1,5 dl russin
2 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt
3 msk vatten

Smält fettet i en kastrull, rör ner saffranet.
Rör sedan ner havregrynen i det heta fettet. 
Blanda sedan i de andra ingredienserna.
Klicka med två små skedar ut smeten glest på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper. Kakorna flyter ut lite under gräddningen.
Grädda i mitten av ugnen i 175-200 grader 8-10 minuter.
Lossa kakorna innan de kallnat.

****************

Vilken dag! Jag steg upp tidigt för jag ville jobba undan en massa saker, innan jag skulle skjutsa mamma. Men allt strulade eftersom viktiga servrar inte hade varit igång i helgen, så jag hann inget av det jag hade planerat utan var tvungen få ordning på all oordning.

Jag har haft sånt stress-påslag hela dan pga den starten. Jag känner mig fortfarande stressad trots att jag inte borde vara det för nu är jag hyfsat i fas, men kroppen har inte förstått det och kommit ner i normalläge än.

Lite middag, lite te, en smakbit av dagens kakbak och soffhäng med nå bra på tv får nog ordning på mig så småningom. Och sedan hoppas jag på en lugn och fin dag i morgon…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar