torsdag 17 december 2020

Chokladkaka med pepparkaksfrosting


Det här blev verkligen en supergod kaka helt i min smak. Eventuellt att man kan ta lite mer pepparkakskrydda i frostingen eller kanske i själva kakan också. Jag älskar kombinationen choklad och pepparkakskrydda. Kom ihåg att använda en stor kastrull, för alla ingredienser till kakan ska ner i samma kastrull.

Chokladkaka med pepparkaksfrosting

Chokladkaka
115 g smör
140 g mörk choklad
2.5 dl vatten
3 dl strösocker
2.5 dl gräddfil
2 ägg
5.5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 nypa flingsalt


Smält ihop smör, choklad, vatten och strösocker i en stor kastrull. 
Låt koka ihop tills allt smält ordentligt. 
Tag av från värmen och låt svalna i 5 minuter.
Rör sedan ner gräddfil och ägg, sikta ner de torra ingredienserna i kastrullen och arbeta ihop en klumpfri smet.
Häll smeten i klädd form (35×30 cm).
Grädda kakan mitt i ugnen i 175 grader ca 20-25 minuter.
Kakan ska vara fast- och stickan ska vara torr när kakan är klar.
Tag ut kakan och låt den svalna helt.

Chokladfrosting
250 g philadelphiaost
125 g smör
3 dl florsocker
1 dl kakao
1 msk pepparkakskrydda
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Vispa philadelphiaost och smör med elvisp i någon minut, till en fluffig smet. 
Tillsätt resterande ingredienser och vispa i ytterligare några minuter, till en len och fluffig frosting.
Bred frostingen på den avsvalnade kakan.

Garnering
1.5 dl kokos
1 tsk pepparkakskrydda

Rosta kokosen i en het, torr panna.
Blanda med pepparkakskrydda och strö sedan kokosen över kakan.

Den här supergoda kakan hittade jag hos Fridas bakblogg. Där har ni väl varit och läskats av allt gott hon bjuder på.

Det finns så mycket gott man kan baka till jul, eller egentligen är det ju alltid så himla gott med en massa hembakt. Chips och godis kan jag vara utan, men fika klarar jag inte att tacka nej till. Och kring jul är det lite extra mysigt att fika. Det är inte mycket som slår att samlas runt tända ljus och kakfat. 

Men i år då man inte kan bjuda hem folk får jag passa mig lite. Jag kan inte baka så mycket som jag vill för det blir inte bra om vi måste äta upp allt själv. Så dessa chokladkakor med pepparkaksfrosting tog jag faktiskt med mig till jobbet och bjöd på när jag var in i måndags. 

Perfekt att glädja andra med godsaker samtidigt som det innebär att jag kan baka ännu mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar