torsdag 19 november 2020

Fryst cheesecake

Nu närmar sig helgen igen och vilken tur att jag har ett kanonrecept att dela med mig av, så ni kan äta något riktigt smarrigt och gott. En vanlig fryst cheesecake är så himla gott och den behöver verkligen inte smaksättas ytterligare. 

Till mitt kalas i somras hade jag förberett flera stycken som jag hade i frysen och tog upp allt eftersom de tog slut på tårtbordet. Så perfekt när man inte riktigt har koll på hur mycket som går åt av de olika godsakerna. Det blev Idas nya storfavorit och hon var väldigt nöjd att jag hade förberett nån cheesecake extra som inte gick åt på kalaset. Och jag var nöjd med att den klarar sig så bra i frysen, så det var ingen brådska att äta upp, som det var med övriga tårt-rester.


Fryst cheesecake

3 ägg
1,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
200 g färskost
3 dl vispgrädde
10 digestivekex

Dela äggen i gulor och vitor. 
Lägg äggulorna i en lite större bunke och häll äggvitorna i en annan lite mindre bunke.
Häll strösocker och vaniljsocker över äggulorna. 
Vispa till en ljus pösig smet.
Vispa ner färskosten med elvisp på lägsta hastighet.
Vispa grädden lagom fast i en egen bunke. 
Rör därefter ner den vispade grädden i äggsmeten för hand eller med lägsta hastigheten på elvispen.
Vispa äggvitorna till ett fast skum med elvisp.
Rör försiktigt ner de vispade äggvitorna med en slickepott.
Krossa kexen.
Lägg hälften av kaksmulorna jämnt fördelat på botten av en rund form med löstagbar botten.
Häll smeten ovanpå och bred ut den jämnt.
Strö resten av kaksmulorna ovanpå.
Ställ in i frysen i minst 4 timmar.
Ta ut ett tag innan servering så den hinner mjukna något.

Många bunkar blir det...
Till 3 av dessa runda aluminiumformar blev det perfekt med dubbel sats cheesecake-smet.
Härlig cheesecake-smet redo att frysas.
Dags att njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar