torsdag 12 november 2020

Tigersnittar

Är ni sugna på nå gott nu när helgen närmar sig. Småkakor är ju så gott och går så himla snabbt att baka. I somras till min födelsedag bakade jag en massa kaksnittar. På en eftermiddag hann jag med många olika varianter. De här tigersnittarna var lite extra roliga att baka och de blev väldigt populära, som en variant på schackrutor med en vit och en brun deg men på ett nytt sätt.


Tigersnittar

100 g smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 msk sirap
0,5 tsk bikarbonat
2,5 dl vetemjöl
Till ena deghalvan: 1msk kakao

Rör ihop smör, socker, vaniljsocker och sirap.
Blanda mjöl och bikarbonat. Blanda ner i smörblandningen.
Blanda snabbt ihop till en deg, tillsätt mer vetemjöl om degen känns kletig.
Dela degen i två delar och tillsätt 1 msk kakao i den ena degen.
Rulla tre längder av varje deg.
Snurra ihop en vit och en brun längd.
Platta till längderna.
Grädda i mitten av ugnen ca 12 min i 175 grader.
Skär i sneda snittar. Tänk på att skära snittarna åt motsatt håll mot för hur du snurrade dem så får du blandade färger på kakorna. 


Tänk er att jag hade skurit längderna åt andra hållet, då hade det blivit fel. För då hade vissa bitar bara blivit vita och andra bruna. Så tänk på vilket håll ni skär längderna så att det verkligen blir tigersnittar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar