fredag 7 december 2018

Lucka 7: Dadlar med ädelost eller bacon

Hand upp den som kommer äta nå gott ikväll! 

Bakom lucka nummer 7 gömmer sig inte bara ett utan två enkla och goda tilltugg till fredagsdrinken eller glöggen.

Första dadel-tilltugget är en varm variant där man lindar bacon runt dadlar och tillagar i ugnen och det andra tilltugget är kallt och där sätter man in en bit ädelost i varje dadel. Så olika men båda lika goda.


Baconlindade dadlar

1 pkt bacon (innehåller oftast 8 skivor)
16 dadlar utan kärnor

Rulla in varje dadel i en halv baconskiva. 
Stick i en tandpetare så det sitter.
Grädda i 225 grader tills baconet får färg, cirka 15 minuter.
Servera dadlarna varma eller ljumma.



Dadlar med ädelost

dadlar utan kärnor
ädelost i bit

Dela ädelosten i mindre bitar.
Tryck ner en bit i varje dadel. 
Lägg upp på ett snyggt fat.
Servera!


*************************

För några dagar sedan kom snön och nu har även kylan kommit, så nu är det vinter på allvar. Minus 16 var det i morse när jag steg upp. Brrrr

Jag ska alldeles strax åka i väg till jobbet, måste bara vänta in Olivia som har lovat att skjutsa mig. Det är ju julfest med jobbet i kväll så då vill jag inte ha bilen 😀 Så här länge brukar jag inte vänta med att äta första julbordet för året, så det ska bli så gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar