måndag 3 december 2018

Lucka 3: Saffranssilviakaka

I dag bjuder jag på en god klassisk kaka med jultwist tack vare saffran. Det här lilla experimentet blev så himla lyckat och jag ska snart baka årets omgång. Längtar! Under jul fikar man lite extra mycket, eller hur? 

Eller är det bara jag som tycker det är extra gott och mysigt att fika i jultider med alla tända ljus och allt gott som finns. Jag är uppe längre på kvällarna för att njuta extra mycket av den här tiden med allt julpynt och alla ljus.


Saffranssilviakaka i långpanna

Kaka
4 hela ägg
2 äggvitor
5 dl socker
2 pkt saffran
5 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
2 dl vatten

Glasyr
2 äggulor
200 g smör
2 dl socker
4 tsk vaniljsocker
3 dl kokos

Kaka
Vispa de hela äggen, äggvitan och strösockret pösigt med elvisp.
Tillsätt saffran vispa lite för att blanda om ordentligt.
Blanda mjöl och bakpulver, sikta ner i äggsmeten. Rör i vattnet. 
Häll i långpanna med bakplåtspapper
Grädda 175 grader i 20-25 min i mitten av ugnen.
Låt kallna

Glasyr
Smält smöret, tillsätt socker och vaniljsocker. Rör tills sockret löst sig och smeten har svalnat något.
Rör sedan ner äggulan när smeten har svalnat något.
Bred glasyren på den kalla kakan, strö över kokos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar