tisdag 20 mars 2018

Sötstark fläskfilé- och bacongryta

I helgen åt vi en fläskfilégryta som blev söt tack vare mango chutney och stark tack vare srirachasåsen. Det visade sig bli en bra kombination och nästan hela grytan gick åt, men jag såg till att få en matlåda åtminstone.


Sötstark fläskfilé- och bacongryta

1 kg fläskfilé
salt o peppar
140 g bacon
2 dl vatten
2,5 dl grädde
50 g färskost
1-2 msk kalvfond
3 msk mango chutney
2 tsk srirachasås
1 msk kinesisk soja

Putsa och skiva köttet.
Bryn det, salta (tänk på att bacon och fond är salt) och peppra, och lägg över det i en gryta.
Tillsätt vatten, grädde, färskost, fond, mango chutney, srirachasås och soja och koka i ca 10 minuter.
Stek bacon, dela i bitar och lägg över i grytan.
Servera till klyftpotatis eller pasta och sallad.

När jag har bacon i grytor tillsätter jag det sist för att krispigheten ska behållas, för sladdrig mjuk bacon blir ingen glad över (speciellt jag som inte ens tycker om baconsmaken). Srirachasåsen är en ny storfavorit hos mig för att få styrka i maten. Har ni provat? Förut använde jag oftast sambal för styrka men den har nu ersatts av srirachasåsen.


*********************

Solen skiner och det ser helt underbart ut ute, men det är kallt. Minus 14 var det när jag vaknade men det ska visst bli varmare under dagen. Men dessa minusgrader grusade mina planer att promenera till jobbet för att få logistiken att gå ihop. Men det verkar lösa sig riktigt bra ändå, tack o lov.

Det är jag som är logisitikansvarig i familjen och i dag blir det en utmaning att få det att gå ihop. Nu löste sig morgonen rätt bra ändå, så vi får hoppas att resten av da'n går lika bra. Det kommer bli rätt tajt att få ihop allt mellan fyra och åtta, men vi har en plan. Få se om den håller!

Dags för arbete i några timmar först!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar