torsdag 29 mars 2018

Gravlaxrullar med wasabikräm

Har helglugnet infunnit sig hos er eller är det påskstress istället?
Här är det lite småstressigt med packandet, jag hatar verkligen att packa och tänka på om jag har kommit ihåg allt.

På vår förfest förra helgen bjöd jag på dessa goda gravlaxrullar som smakar sushi. Lchf-sushi eftersom det inte är något kolhydratrikt ris till. Perfekt!


Gravlaxrullar med wasabikräm

ca 300 g gravad lax, skivad
ca 100 g Crème Bonjour Wasabi
gurka
ca 1-2 msk sesamfrön
ev. inlagd ingefära

Lägg ut en bit plast- eller alumniumfolie och lägg laxskivorna omlott på folien. 
Bred ut Wasabi- färskosten på laxen. 
Skär gurkan i stavar och lägg i ena kanten på färskosten. 
Rulla med hjälp av folien ihop till en rulle. 
Rulla laxrullen i sesamfrön.
Låt rullen ligga i frysen i ca 30 minuter.
Skär rullen i ca 1 cm breda skivor med en vass kniv. 
Vill du ha lite mer sushi-känsla så kan du garnera med inlagd ingefära.

Det här är nya favoriten och jag längtar redan till nästa gång jag kommer få äta några rullar. Jag som älskar ingefära av alla de slag tog en stor skiva inlagd ingefära på varje laxrulle. Men eftersom det finns de som inte tycker om ingefära serverade jag det på sidan om så fick var och en bestämma hur de ville ha det.

Goda rullar serverade tillsammans med inlagd ingefära
Lax, wasabiost och gurka redo att rullas ihop.
Ihoprullad och rullad i sesamfrön. Nu redo för frysen.
Så gott. Sushi lchf-style
De blev inte så runda och fina men otrolig goda och det är ju viktigast.

Det gick jättebra för Ida på sjukhuset i dag då hon provocerades mot hasselnötter och fick inte minsta lilla reaktion och har även mått bra hela kvällen så ingen sen reaktion heller. Så nu ser hon fram emot att få proväta Ballerina och Nutella. Men vi avvaktar med det tills vi kommer hem efter påsklovet. I dag har kroppen fått i sig nog med hasselnötter så det är onödigt att utsätta den för mer och när vi åker till Jämtland är det så långt till sjukvård så då är det också onödigt utifall att det skulle bli någon reaktion. Vi följer sjukvårdens råd för det gäller att vara försiktig för det är trots allt nötter det handlar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar