onsdag 21 mars 2018

Ajvarsås

I söndags helstekte jag en kyckling i ugn som jag serverade till risoni, sallad och denna kalla sås. Det är så himla enkelt att bara blanda ihop yoghurt och ajvar (eller annan smaksättning) innan maten.

Då åt vi den till kyckling och i dag åt vi den till lax. Passar perfekt till båda!


Ajvarsås

2 dl turkisk yoghurt
0,5-1 dl ajvar relish
flingsalt
nymald svartpeppar

Blanda ihop yoghurt och ajvar.
Smaka av med salt och peppar.
Förvara i kylskåp till servering.

Som vanligt när man gör sådana här kalla såser så får man anpassa mängden efter eget tycke o smak. Ajvar relish finns både i en stark och en svag variant, jag använde den svaga den här gången (för den hade jag hemma).


Nu har jag äntligen landat i soffan efter ännu en kväll i bilen för att skjutsa barn till och från träningar. Teet smakar extra gott nu när jag väl kan koppla av i ett nystädat hem och inte har några fler måsten ikväll. Så det lär bli mer än en kopp i kväll 😀

Vi har fullproppat program fram till söndagkväll så det lär inte bli mycket slöande i soffan nu några dagar så det gäller att passa på de minutrar jag kan. Jag som älskar att slöa lär behöva semester på måndag 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar