torsdag 8 mars 2018

Kall örtsås

Just nu längtar jag riktigt mycket till sommaren och det var nog en av anledningarna till att jag blandade ihop en kall sås till middan i söndags. På sommaren sker det var o varannan middag men på vintern har vi oftast varm sås. Känner ni igen det?


Kall örtsås

3 dl gräddfil, crème fraîche, turkisk yoghurt eller liknande
0,5 dl hackad färsk persilja
0,5 dl hackad färsk basilika
0,25 dl hackad färsk gräslök
örtsalt

Blanda ihop alla ingredienser.
Låt stå i kylskåpet ett tag.
Smaka av.

Det är inte så noga med måtten utan använda en massa av goda örtkryddor och tillsätt lite salt så är jag säker på att ni får en lika god sås som vi fick.

Såsen serverade jag sen till ugnsrostade grönsaker och marinerad stekt kyckling. Riktigt god middag så den lär jag återupprepa snart igen.



Har ni fredagsmiddagen färdigplanerad? Inte jag!
Så ikväll ska jag sätta mig och leta inspiration till en supergod, mysig och lättfixad middag, för precis så vill jag ha fredagsmiddagar. God mat med liten ansträngning som man sitter länge o äter. Egentligen är jag sugen på en varm smörgåstårta t.ex. den här men det är ju alldeles för mycket kolhydrater för mig just nu. Den får jag vänta ett tag på.

På lördag har jag date night med min man så till dess ska jag planera en 3-rättermiddag. Fast där har jag i alla fall huvudingredienserna klara - räkor till förrätt, kött till varmrätt och choklad till efterrätt. Bara finliret att göra något gott av det kvar. Det roliga alltså!

Oj, nu måste jag koka en kopp te och bänka mig i tv-soffan för det är ju hockeyderby mot Skellefteå ikväll. En viktig match så här i slutet av SHL. Snart dags för slutspel!

1 kommentar:

  1. Jag vill ha det på precis samma sätt! Lite lyxigare fredagsmat, som ändå är hyfsat snabb att styra upp. På lördagarna lägger jag gärna ner lite mer tid och om jag orkar gör jag gärna en trerättersmiddag :)

    SvaraRadera