fredag 8 september 2017

Kyckling- och broccoligratäng

Nu ska ni få ett riktigt kanonrecept!
Det här är det godaste jag har ätit på länge, ni måste prova. Det går ju knappt att misslyckas med broccoli, kyckling och parmesanost, eller hur? Jag tycker ni ska planera in det här redan i morgon för det är en perfekt lördagsmiddag.


Kyckling- och broccoligratäng

Broccoli och kyckling

1 kg färsk broccoli  (eller samma mängd fryst)
1 kg kycklingfilé
salt, peppar

Rensa broccolin. Skär loss buketterna och dela de som är stora. 
Putsa broccolistammen och skär i mindre bitar men låt även den koka med.
Koka broccolin i saltat vatten ca 5 minuter. Häll av vattnet och broccolin i durkslag och låt ånga av.
Om du använder fryst tinar du den enligt förpackningens instruktioner.

Skär kycklingfiléerna i bitar (liknande storlek som broccolin). 
Stek tills de fått färg, salta o peppra.

Parmesanostsås

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
5 dl vispgrädde
125 g naturell färskost
1 tsk italiensk salladskrydda
salt, svartpeppar
3 dl riven parmesan

Finhacka lök och vitlök och fräs i smör en stund. 
Vispa ner grädde, färskost och kryddor och låt sjuda en stund. 
Dra kastrullen från värmen och rör ner den rivna parmesanosten  
Smaka av med ev lite mer salt och peppar

Gratäng

kyckling (enligt ovan)
broccoli (enligt ovan)
sås (enligt ovan)
riven ost

Lägg broccolin i botten på en ugnsform. 
Lägg kycklingen ovanpå och häll såsen ovanpå.
Strö riven ost överst. 
Grädda i ca 25-30 minuter

Jag åt bara en sallad till gratängen men om man vill så kan man servera den till pasta som borde bli riktigt gott (men inte lika kolhydratfattigt). Medan gratängen står i ugnen kan du fixa en god sallad och duka. I love it!

Inspiration hittade jag hos bästa inspiratören Åse som har bloggen 56kilo som är full med goda lågkolhydratrecept.

Mums! Gratäng och sallad.
Supersmarrig gratäng redo att serveras.
Efter en lugn hemmadag börjar jag känna mig lite rastlös nu och det är ju ett gott tecken för det måste betyda att jag är på väg att bli frisk. Just nu är det nästan lite fööör lugnt för jag är alldeles ensam hemma och det är såå tyst. Det hör verkligen inte till vanligheterna att jag är ensam hemma så det känns bara konstigt och jag kan knappt njuta av det.

Men snart kommer nog Ida hem från sitt fredagsmys och vi kan mysa ner oss i soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar